Community Action Centre Nepal (CAC-Nepal) is actief op het gebied van women empowerment en ondersteuning van kansarme kinderen in Nepal.

Sinds 2002 werkt CAC-Nepal aan een bewustwordingsprogramma voor prostituees in Kathmandu en Bhaktapur over HIV-AIDS en andere SOA's. Met bijvoorbeeld straattheater wordt uitgebeeld hoe deze worden overgedragen en hoe dit kan worden voorkomen.

In 2011 heeft CAC-Nepal met hulp van Stichting Bungkulung workshops gegeven over HIV-AIDS aan prostituees en politieagenten.

In de medische kliniek van CAC-Nepal kunnen prostituees zich anoniem laten testen. Het is ook een plek waar zij met hun vragen terecht kunnen en zich even kunnen terugtrekken.

Met de bijdragen van Stichting Bungkulung heeft CAC-Nepal voor kansarme kinderen schoolattributen kunnen aanschaffen en bewustwordingsactiviteiten op het gebied van HIV-AIDS organiseren.

HIV-AIDS-workshops op politieacademie

In juli 2011 heeft CAC-Nepal op de politieacademie workshops gegeven aan agenten, met als doel stigmatisering en discriminatie van mensen die besmet met HIV-AIDS te verminderen. De workshops worden deels geleid door veldwerkers van CAC-Nepal, voormalige female seks workers (FSW) (prostituees) die getraind zijn om te werken voor CAC-Nepal in het gebied waar prostitutie plaatsvindt. Door female seks workers in te schakelen als veldwerker wordt communicatie laagdrempeliger en is de doelgroep, de huidige female seks worker, beter te bereiken. Volgens Tulasa Lata Amatya, de directeur van CAC-Nepal, is deze aanpak vrij uniek in de wereld.

De politieacademie is zeer enthousiast over de workshops en wil meer dan CAC-Nepal op dit moment financieel aankan. De eerste workshops zijn mogelijk gemaakt door een donatie van de Stichting Bungkulung. Er wordt nu gekeken of deze belangrijke workshops per zone kunnen worden gegeven en hoe de kosten tussen CAC-Nepal de politieacademie kunnen worden verdeeld. De stichting bekijkt of zij een bijdrage kan leveren uit de eenmalige donaties van dit jaar.

HIV-AIDS-workshop voor prostituees

Ook aan prostituees is door CAC-Nepal eenzelfde workshop gegeven, zij het natuurlijk in aangepaste vorm en met een heel andere benadering. Voor deze vrouwen is dit confronterend, maar ook een uitlaatklep en een plek om even tot rust te komen. De kinderen meenemen is geen probleem. Voor hen is er een plek waar ze kunnen spelen, los van hun moeder.